Predikant

Even voorstellen … dominee Maarten van Loon

DSC 1511a 3

Graag wil ik me als predikant van deze gemeente aan u voorstellen. Ik ben geboren in 1969 en ben op het moment van schrijven ben dus een stukje in de veertig. Ik ben in 1994 getrouwd met Tineke en ons gezin bestaat uit drie kinderen van 13, 15 en 17 jaar oud. Sinds begin 2012 wonen en werken we met veel plezier in het gemoedelijke Dalfsen, waar genoeg te doen is en waar de omgeving prachtig is.

Voordat ik in 2011 predikant werd, heb zo’n 15 jaar gewerkt in het wetenschappelijk onderzoek naar luchtverontreiniging. Ik zal daarover hier niet uitweiden. Gedurende de jaren heeft de vraag naar het predikantschap mij echter nooit losgelaten. Daar kwam bij dat vragen en twijfels die ik eerst had, in de loop der jaren van kleur veranderden: van obstakels om te geloven tot dingen die ik bij God laat.

Want God is wel God. Als we Hem helemaal zouden kunnen begrijpen en narekenen, zou Hij geen God zijn. God bestaat absoluut. Geen moment geloof ik dat ons bestaan het product van een aantal toevalligheden, zoals een oerknal en een ontelbaar aantal jaren van evolutie. Als het al langs die weg gegaan is – hetgeen ik betwijfel – dan nog geloof ik vast dat er een Ontwerper is, een Schepper. Voor wie om zich heen kijkt, in de natuur en via de moderne wetenschap ook een heel eind het heelal in, is wat mij betreft de conclusie onontkoombaar: dit is het resultaat van een Grootmeester! Veel meer dan vroeger ben ik tot het besef gekomen dat ik de grootmeester niet kan narekenen. Ik hoef niet alles te begrijpen om te kunnen geloven. Juist de complexiteit en de onmetelijkheid van het universum waarin wij leven en de fijnafstemming daarin maken voor mij duidelijk hoe groot God is en hoezeer ik maar een nietig mensje ben.

De vraag naar het predikantschap bleef dus kriebelen. Aanvankelijk wat minder, maar in later jaren kwam deze vraag om de paar jaar in alle hevigheid terug. Toen ik een dikke twintig jaar geleden verkering kreeg met Tineke heb ik haar er alvast op voorbereid dat het er misschien een keer van zou komen. Uiteindelijk is dat dus ook gebeurd: in augustus 2006 ben ik de collegebanken weer ingegaan om er in januari 2011 met een diploma weer uit te stappen.

En nu ben ik dan alweer twee jaar predikant. Mag ik de mensen ’s zondags in de kerk, op de catechisaties en thuis vertellen van de boodschap van de Bijbel. Ik mag het ook mezelf vertellen. Als ik preek, preek ik ook altijd tegen mezelf. In de Bijbel buigt de grote God zich voorover naar ons mensen, ook naar mij. Over hoe Hij alles geschapen heeft, weidt Hij niet zo uit. En ook niet over hoe het kwaad precies in de wereld is gekomen. Maar Hij vertelt wel waar het naartoe gaat, namelijk naar een nieuwe hemel en aarde waar alles in tegenstelling tot hier en nu wél volmaakt zal zijn. Hij vertelt hoe Hij zijn Zoon Jezus naar de aarde heeft gestuurd om dat mogelijk te maken. Hij heeft aan het kruis geboet voor alle verkeerde dingen – in kerktaal: zonden – die ook ik doe. Dat is in een notendop de allerbelangrijkste boodschap van de kerk: de boodschap van genade. Dat is: dat God je niks aanrekent, als je in Hem gelooft. Als je met vallen en opstaan – want dat blijft het – de weg wil volgen die Hij wijst. Als predikant heb ik als mooie taak die weg aan te wijzen. Elke dag geniet ik ervan dat ik dat mag doen. 

Voor meer informatie:

Ds. Maarten van Loon – T. 0529 - 851731,

of vul het onderstaande contactformulier in.

 

Contact predikant
  1. Naam(*)
    Please type your full name.
  2. E-mail(*)
    Invalid email address.
  3. Telefoonnummer
    Invalid Input
  4. Bericht
    Ongeldige invoer
  5. Vul de letters uit het plaatje in(*)
    Vul de letters uit het plaatje in
    Ongeldige invoer